2018 – året för digital revolution i campingbranschen

torsdag 27 september 2018

2018 – året för digital revolution i campingbranschen

Den digitala utvecklingen formligen revolutionerar vår värld med lösningar som tidigare varit otänkbara, och campingbranschen är inget undantag. 2018 ser ut att bli ett banbrytande år för den digitala campingutvecklingen. Sveriges ledande campingkedja First Camp slår bokningsrekord online, och ser flera anledningar till ökningen.

De svenska camparna är allt mer digitala. När First Camp summerar den gångna rekordsommaren konstaterar man en kraftig ökning av kunder på kedjans digitala plattformar. Under sommaren 2018 ökade till exempel trafiken till hemsidan med 170%, jämfört med samma period 2017.

Traditionellt så brukar onlinebokningarna gå ner under högsäsong – camparna har hellre lyft telefonen och ringt campingarna, än surfat in på webben. Men i år har det skett ett trendbrott, där allt fler valt att boka digitalt även under pågående semester.

Det digitala bokningsvärdet, alltså värdet av alla bokningar genomförda online, ökade med 40 % under årets högsäsong, jämfört med föregående år. Och förutom ökade intäkter, frigör också de digitala bokningarna tid:

– För oss innebär den digitala utvecklingen att vi kan stoltsera med en modern serviceupplevelse, flexibelt, snabbt och nära kunden. För kunden blir det enkelt och smidigt och för oss är det en välkommen effektivisering, som gör att vår personal får mer tid att lägga på att ge riktigt bra service till gästerna, säger Gustaf Söderbaum, marknads- och försäljningschef på First Camp.

Ytterligare en beteendeförändring märks i kedjans statistik. Det är inte bara telefonsamtalen som valts bort när semesterboendet bokas, även datorerna har fått ge vika. Mobiltrafiken till hemsidan har nästan dubblerats under 2018. Och att allt fler väljer att använda just mobilen för att boka är föga överraskande för Gustaf Söderbaum.

– Camping har alltid varit en analog bransch, men våra gäster lever ju i den digitala världen. De vill självfallet även boka sina campingupplevelser där, och för oss är det naturligt att tillgodose våra allt mer rörliga gäster. Om mer än 10% av nästa års bokningar görs från en dator och inte en mobiltelefon blir jag riktigt förvånad, säger Gustaf Söderbaum.

Av First Camps digitala besökare under högsäsongen 2018, var så många som 70 % kvinnor. Att kvinnorna har avgörande inflytande på 80 % av alla köpbeslut, är något som har diskuterats flitigt i marknadsföringskretsar de senaste tio åren. För First Camp stämmer bilden bra, det är helt klart kvinnorna som planerar de svenska campingsemestrarna, och affärspotentialen i denna insikt är stor, menar First Camp:

– Med tanke på att kvinnor i genomsnitt delar sina upplevelser 22 gånger mer än män i sociala medier, känns det verkligen lovande att det är kvinnorna som utgör vår kundbas. Våra kunder är våra bästa ambassadörer i detta digitala landskap – och vi ser hela tiden att de pratar mer och mer om oss i sociala medier, avslutar Gustaf Söderbaum.

First Camp Club Om du gillar camping kommer du att älska First Camp Club. Det är vår egen...

Barnklubb

Campingens bästa barnklubb Sommaräventyr med ekorren Yessi Det är bara hos First Camp du kan...

Snooza söndagen