Europas största campingallians växer

tisdag 13 mars 2018

Europas största campingallians växer

28 destinationer samlas i ett gemensamt initiativ för att utveckla campingbranschen och skapa ett attraktivt kunderbjudande. Bakom initiativet står svenska First Camp, som tillsammans med norska Topcamp (f.d Bestcamp) och tyska Regenbogen nu kan stoltsera med Europas största campingallians.

First Camp är Sveriges ledande campingkedja, med 14 destinationer från Malmö till Luleå, och ytterligare en destination i danska Lakolk. Kedjans fokus ligger på att erbjuda gästerna upplevelser och gemenskap i vacker naturmiljö. First Camp har årligen över en miljon gästnätter fördelade på cirka 850 stugor och fler än 5 500 campingtomter.

Campingalliansen är ett initiativ som First Camp startade redan 2016, och som tidigare innefattat ett samarbete med tyska Regenbogen och destinationer i Sverige, Danmark och Tyskland. Nu växer sig alliansen starkare med i och med att Norges snabbast växande campingkedja, Topcamp, ansluter sig till samarbetet.

Topcamp har som mål att driva landets bästa campingplatser och Hallingdal Feriepark i Ål har utsetts till Norges bästa camping och är landets enda medlem i Leading Campings. Topcamp driver landets största campingplats, Bogstad Camping i Oslo samt Ekeberg Camping i Oslo och Mjøsa Ferie- och Fritidscenter i Brumunddal. Kedjans ambitiösa tillväxtplan för nya enheter rimmar väl med samarbetet inom alliansen.

Tillsammans erbjuder campingalliansen nu 28 destinationer från norra Sverige till mellersta Tyskland. Det strategiska samarbetet innebär, utöver ett breddat erbjudande till gästerna, även fördelar för bolagen genom gemensamma inköp, marknadsinsatser och konceptutveckling:

– Vi driver camping för våra gästers skull och för att ha rätt erbjudande idag, imorgon och nästa år behöver vi ständigt svara upp till deras förväntningar. Vi ser tydliga trender i den allt mer mobila gästen, och dennes vilja att resa och utforska Europa. Nya förväntningar ställs på ett enkelt och tillgängligt sätt att planera och genomföra sin resa. För att svara upp till det, måste vi fortsätta pusha branschen framåt och skapa nya möjligheter för våra gäster. Allianser som denna är ett resultat av det, och att konceptet nu växer är kvittot på att satsningen är rätt, säger First Camps VD Unni Åström.

Samarbetet underlättar för satsningar på bolagens infrastruktur och systemteknik. En automatiserad bokning och in- och utcheckning står högt på upp på alliansens agenda, som med hjälp av ny teknik fokuserar på en snabbfotad, och kostnadseffektiv implementering.

– Inom en snart framtid ska du kunna ta upp din telefon, och med en enkel knapptryckning boka närmsta destination i Europa och sedan genomföra betalningen direkt via Swish. Vare sig du är gäst hos First Camp, Regenbogen eller Topcamp. Det är inte revolutionerande – utan borde vara hela branschens gemensamma mål. Vi ska fortsätta att förenkla, utveckla och utmana för gästernas skull avslutar Unni Åström.

Säsongsplats

Semesterkänsla i flera månader! Säkra din säsongsplats Bli säsongsgäst och kom och gå som...

First Camp Club - Sammanslagning av First Club och Campers Club Om du gillar camping kommer du...

Träning på campingen