Hållbar campingsatsning i Höga Kusten

fredag 19 oktober 2018

Hållbar campingsatsning i Höga Kusten

Omtyckta havsbadet Smitingen ska bli med camping, och det blir Sveriges ledande campingaktör som bygger Höga Kustens nästa friluftsdestination. Kedjan tar sig an uppdraget med omtanke om miljön, och framtidstro.

First Camp har tilldelats ett attraktivt markanvisningsavtal vid Smitingens havsbad och naturreservat på Höga Kusten, och Sveriges ledande campingaktör har nu två år på sig att utreda förutsättningarna för att bygga en camping på ett område som sträcker sig över cirka 59 000 kvadratmeter. För First Camp, vars affärsidé är att investera i och utveckla attraktiva platser, är Smitingen en efterlängtad investering:

– Äntligen har vi hittat hem på Höga Kusten och befäster därmed vår position som Norrlandskustens främsta campingaktör. När campingen vid Smitingen havsbad och naturreservat står färdig kommer den att bli Höga Kustens nya friluftsdestination – med modernt boende, spännande aktiviteter och fantastiska naturupplevelser. Att bygga en helt ny destination kräver stora investeringar, och vi tror verkligen på detta! För våra gäster från Sverige, Norge, Danmark och Tyskland kommer detta bli en ny favorit, säger Unni Åström, VD, First Camp.

Att avtalet tilldelades First Camp bland en rad andra intressenter, grundar sig i att kedjans planer för Smitingen stämmer väl överens med kommunens vision om Höga Kustens nya friluftsdestination, i kombination med First Camps koncept för året runt-camping. Campingen vid Smitingen är en del av storsatsningen på besöksnäringen i Höga Kusten, där målsättningen är att bli ett internationellt destinationsmål:

– En attraktiv camping ger många positiva kringeffekter för besöksnäringen i Härnösand och hela Höga Kusten. Befintliga aktörer kan utvecklas och nya aktörer kan tillkomma. Det gör i sin tur hela området ännu mer attraktivt vilket leder till positiva effekter för den nya campingen. Året runt! Smitingen är ett av Sveriges bästa surfställen. Under hösten och vintern kommer långväga gäster för att utmana vågorna i viken, säger Uno Jonsson, tillväxtchef, Härnösands kommun.

Nästa steg är att utreda förutsättningarna för att bygga en camping. I First Camps planer för området finns cirka 300 campingtomter, centrumhus med reception, butik och restaurang, servicehus, kvalitativa husbilsplatser och 30 toppmoderna campingstugor. Alltsammans omsorgsfullt planerat med hänsyn till de unika omgivningarna, idag och för framtiden:

– Alla våra lägen kräver att vi vårdar och tar hänsyn till platsen, eftersom vi faktiskt alltid verkar i naturen. Vi månar alltid om att bevara det vi fått till låns, så att det finns kvar för kommande generationer. Smitingen är en orörd pärla som vi självklart kommer att förädla med stor omtanke. Att vi får möjlighet att ge fler tillgång till en av Sveriges vackraste naturmiljöer är en ynnest, säger Unni Åström, VD, First Camp.

First Camp är synonymt med ett hållbart campingalternativ. Alla First Camps destinationer är, eller genomgår certifiering för att bli, miljömärkta med Green Key, vilket innebär allt från att kedjan köper grön el från förnybara källor, till att vattenförbrukningen minimeras genom snålspolande kranar och duschar.

Målsättningarna från kommunens sida är inte blygsamma:

– Vårt drömscenario är att Smitingen blir en av Sveriges mest attraktiva, populära och kända campingplatser. Här finns precis det som både svenska och inte minst utländska campingturister efterfrågar, närhet till fantastisk, och i det närmaste oförstörd natur och nära till attraktioner som Högakustenbron, Ulvön, Hemsö fästning, Hernö gin och High Coast Whiskey. Vi har verkligen alla förutsättningar att lyckas med Smitingen! Här bor campinggästerna nästan direkt på sandstranden samtidigt som den omgivande naturen erbjuder både en mysig insjö, spännande grottor och dramatiska berg och klippformationer, avslutar Uno Jonsson, tillväxtchef, Härnösands kommun.

First Camp Club Om du gillar camping kommer du att älska First Camp Club. Det är vår egen...

Barnklubb

Campingens bästa barnklubb Sommaräventyr med ekorren Yessi Det är bara hos First Camp du kan...

Snooza söndagen