Hit åkte turisterna under rekordsommaren 2018

Att tillbringa semestern i Sverige blir allt mer populärt, och den gångna sommaren har belönat Sverige-semestrarna med nästan uteslutande sol och värme. När Sveriges ledande campingkedja First Camp summerar sommaren toppas svenskarnas, danskarnas och tyskarnas listor av destinationer i södra Sverige, medan det för de norska besökarna är norra Sverige som är mest populärt. First Camp listar de mest populära destinationerna under 2018, och vilka som valde att åka dit.

För den som föredrar sol och värme på semestern har den gångna sommaren varit givmild. Och temperaturen har varit hög även i bokningssystemen hos Sveriges campingplatser.

– Den varma sommaren har verkligen gett semesterfirarna anledning att både stanna i, och resa till, Sverige. Vi har haft ett stort tryck på våra destinationer och när vi undersöker vilka som åker vart är det Skåne och västkusten som sticker ut för de allra flesta grupper av gäster, både för de svenskar som semestrar inom Sverige, och för de som reser hit från andra länder, säger Gustaf Söderbaum, marknads- och försäljningschef på First Camp.

Var fjärde gäst hos First Camp är antingen norsk, tysk, dansk eller holländsk. Och att de utländska besökarna verkar föredra att semestra i södra Sverige kan förstås till viss del förklaras av att de kommer söderifrån. Men för en grupp sticker Sveriges norra delar ut i statistiken. De norska besökarna föredrar nämligen Sveriges mer nordligare delar, enligt Gustaf Söderbaum.

– Vi ser att de norska besökarna kan delas in i två tydliga grupper. Dels finns det de som söker sig till destinationer nära de södra delarna av Norge, och så finns det de som åker från Nordnorge ut till den nordliga östkusten i Sverige, som brukar kallas för ”solkusten”, för att väder- och solsäkra sin semester. Vi tror också att en annan faktor som påverkar är vilka sevärdheter och aktiviteter som finns kring våra destinationer, säger Gustaf Söderbaum.

Såhär ser topplistorna ut, fördelat på besökarnas nationalitet:

Svenska besökare:
Tylösand (Hallands län)
Kolmården (Östergötlands län)

Norska besökare:
Luleå (Norrbottens län)
Umeå (Västerbottens län)
Karlstad (Värmlands län)

Tyska besökare:

Danska besökare:
Torekov (Skåne län)

Holländska besökare: