Rekordmånga företag på landets campingar

onsdag 10 oktober 2018

Rekordmånga företag på landets campingar

Att byta hotellrummet mot stugan är en trend som har kommit för att stanna bland landets företagare. Senaste året har antalet företag som väljer stugboende ökat med 45% hos Sveriges ledande campingkedja, First Camp. Nu signar First Camp ett miljonavtal med bokningsaktören Avisita. ”Långt ifrån alla företag vill bo på klassiska hotell”, säger bolagets VD.

Affärsresenärer och entreprenörer är en allt vanligare syn på de svenska campingarna. För campingaktören First Camp har företag blivit en allt viktigare målgrupp, och det verkar vara ömsesidigt. Ifjol lanserade First Camp företagserbjudandet Smart Stay, och företagsbokningarna har därefter ökat med 45 %.

Nu inleder First Camp och Avisita ett samarbete som lär locka än fler företag till landets campingar. Avisita arbetar med logi- och konferensbokning – allt från månadslånga boenden till traditionellt affärsresande. Avisitas logibokningar omsätter årligen 40 miljoner kronor, och i camping ser bolaget en stor potential:

– Potentialen i campingen som företagsboende finns helt klart där, eftersom långt ifrån alla företag vill bo på klassiska hotell i centrala lägen. Ju fler campingägare som öppnar upp sina campingar året runt, desto fler företag lär söka sig dit. Därför ser jag en positiv utveckling för detta segment. Vårt samarbete med First Camp säkerställer att vi kan möta våra kunders behov, säger VD:n Karolina Flink Berndtsson.

Vad är det då som lockar Avisitas kunder?
– Boende på camping är ett prisvärt och bekvämt alternativ för våra kunder som bor under längre perioder, önskar självhushåll och vill ha känslan av ”ett andra hem”, konstaterar Karolina Flink Berndtsson.

Avtalet mellan First Camp och Avisita kommer under 2018 att generera bokningar till ett värde av närmre två miljoner kronor, och båda parter ser goda möjligheter att utveckla samarbetet under kommande år.

Kurvan för omsättningen utanför det klassiska turistsegmentet pekar spikrakt uppåt för First Camp, särskilt på de citynära destinationerna Malmö, Karlstad, Umeå och Luleå. För många tjänsteresenärer blir dessutom campingstugan en bekväm arbetsplats:

– Stugan är en perfekt oas för den som tar med sig jobbet hem. Wifi, egen kaffebryggare, lugn och ro och vacker natur runt hörnet ger goda förutsättningar för att arbeta på distans. Våra drygt 400 stugor i citynära naturmiljöer har blivit en favorit för många som reser i jobbet, säger Gustaf Söderbaum, marknads- och försäljningschef, First Camp.

Säsongsplats

Semesterkänsla i flera månader! Säkra din säsongsplats Bli säsongsgäst och kom och gå som...

First Camp Club - Sammanslagning av First Club och Campers Club Om du gillar camping kommer du...

Träning på campingen